Friday 6 February 2015

Tips : Travel with kids

Salam semua. Actually dulu aku penah buat entry psl tips utk travel dengan baby. Tp kali ni aku up sikit, travel with 2 babies. Ni based on pengalaman aku mase nak balik terengganu itu hari. Sebelum ni kitorang kalo balik terengganu travel ngn kete je. Betolak malam time budak2 tido so aman sikitlah. 

This time Pakyong lak tak larat nak drive jejauh so kitorang decide nak balik ikut flight aje. Sonang. Sejam dah sampai kampung. Tp tulah, sonang tak sonang jugak sebab mengenangkan anak bujang aku sorang tu lasak dia bukan main. 

Senang cita mmg telan ailio lah aku tiap kalo duk fikir camne lah 2 bradik ni dalam flight nanti eventho sejam je. Yg sorang suka nangis yg sorang lg membuas. Si wahyu tu bukan suka sangat kalo orang pegang dia. Kalo dapat lepas bejalan mmg cam tak cukup kaki di buatnya. 

So aku and Pakyong bincang punya bincang, kitorang ambik flight paling last. Kul 10.30 malam. Dengan harapan time tu budak2 dah tido la.

Seeloknya kalo korang bawak anak naik flight, kalo bleh limitkan hand luggage sebab nnt mane lg ko nak handle anak, pastu nak bwk beg bebondong2. Make sure 1 beg tu suma complete dlm tu. Susu, diapers, towel, baju ganti, baby food cam biskut ke and brg2 keperluan yg ko rase necessary. 

Stroller pun ktrg bawak 1 je. Mase sampai kat gate before belepas tu, wahyu dah start mengamuk. Nak tido. Sebab wahyu ni jenis yang tdo awal. So Pakyong bwk dia pegi 1 sudut tempat yg agak sunyi ni and try tdokan dia. Ktrg mmg mengharap dia tdo sebelum kpl tbg take off. Suci aku handle. Dia okay je. Alhamdulillah dlm 15 minit jgk la akhirnya wahyu tetido. So ktrg duk dlm flight tu dengan aman. Uci lak tgh2 mkn kacang tu boleh pulak die tetido. So penyudahnya dedua tido. Alhamdulillah lagi. Hahaha..

                                

On the way ke airport. Mintak abg teksi yang selalu bawak aku kalo nak gunakan khidmat teksi. Dari sebelum mengandung dulu lg mmg slalu naik teksi dengan dia. Mule2 ingat nak drive and parking kat airport je tp kemalasan melanda so last minute mintak tolong abg yuni hantarkan ktrg ke klia. Nsb baik abg yuni free. Dtg2 dah la x bwk teksi. Dia bwk kete die sndiri estima sebab takut kitorang x selesa. Tima kasih banyak abg yuni. :)

                              

Gambar wahyu takde sebab kelam kabut duk settlekan luggage sume. Hehe. Ampun dik! 

Gambar kat bawah ni gambar sepanjang aku travel ngn bdk bedua ni. Ade yg aku travel sensorang ngn suci. Time tu wahyu belum lahir lagi. 









Ok byeeee


More tips, recipes, travelogs, follow :-

IG : ainismail
FB : nurmaizatul aini

No comments:

Post a Comment