Wednesday 25 February 2015

Resipi Macaroni carbonara Mudah


Resipi ini telah diberi dan diolah oleh kakak aku Kak Suzi. Sebab dia yang paling terror masak western. Aku? aku terror makan jer. Resipi gempak-gempak mana aku reti. So tempoh hari kakak aku ada share macam mana nak buat Macaroni carbonara cheese.





Bahan-bahan yang diperlukan

- susu segar 2 kotak
- cendawan butang 1 tin
- macaroni 1 bungkus
- basil / parsley
- serbuk lada hitam
-  parmesan cheese
- beef strip / pepperoni
- bawang putih 4 ulas
- telur 2 biji
- minyak masak




Mula-mula rebus dulu macaroni sampai lembut. Letak sikit minyak untuk tak bagi macaroni melekat antara 1 sama lain.



Sementara tu korang boleh potong bawang, cendawan dan juji beef strips tu, Potong ikut suka korang lah camne pun.




Masukkan minyak dalam kuali, jangan banyak sangat okay. Then korang saute pepperoni tu kasik brown then masukkan bawang lepastu cendawan jangan dilupakan.





Agak-agak bawang dah layu, korang masukkan fresh milk dua kotak kecik. Bila dah menggelegak korang bolehlah masukkan basil / parsley. Kalau takde pun takpe. Ni optional. Garam takyah bubuh sebab pepperoni dan cheese tu dah masin. Nak letak pun takpe terpulang kat korangla.





Kemudian masukkan parmesan cheese. Lagi banyak cheese lagi sedap. Kasi simmer with low heat till pekat sikit then bubuh telur yang dipukul 2 bijik. 




Masukkan macaroni dan juga serbuk lada hitam.




Bagi yang tekak melayu.com cam aku ni korang boleh tambah cili padi bagi terangkat sikit. ok siappp! selamat mencuba!








No comments:

Post a Comment