Friday 6 February 2015

Pengalaman bersalin Adiwira Wahyu

Alhamdulillah bulan December 2012 lps 2 minggu lewat dtg period, aku disahkan pregnant anak kedua. Mase tu uci baru 8 bulan camtu and still fully breastfeed. Die xmo botol okay nak direct feed je. So mase awal2 pregnant aku okay je sbb 2nd pregnant ni alahan aku x seteruk mase pregnant uci dulu. Mase tu ramai yg nasihatkan aku suh stopkan uci dari breastfeed sbb takut baby dlm perut tak cukup zat. No no no! Aku dah google n buat research siap2. Shud be no problem if aku nak breasfeed uci walaupun time tu tgh mengandung. Bukan main belagak ngko. Yelah time tu perut tgh kempis lg so bleh la nak riba uci bg susu. Haaaa sampai le bila da nak masuk last trimester mmg semput gila nak breasfeed uci time duduk and perut plak dah mcm hape dah. Baru kau tau langit tu tinggi rendah. Tp Alhamdulillah Allah permudahkan urusan aku sbb time tu mmg aku niat nak bg uci fully breastfeed sampai die 2 tahun. Sebulan sebelum aku deliver, aku anta uci balik umah nenek atuk dia so dlm 3-4 ari tu mmg die x hisap susu lah. Memula risau jgk aku tp alhamdulillah pastu die sndiri dah takmo df. So aku try bg die minum botol. Slow2 dia nak. Alhamdulillah.

                                        
                                                Mase ni baru awal trimester. 


So cita pasal wahyu ni lak, dekat2 nak last check up bila scan doctor find out wahyu ni breech or songsang. Pulak dah. Lasak nau kau yer.. Doc cakap takpe kita tunggu dlu sbb ade sesetengah baby mmg camtu nnt die pusing balik. Tp normally kalo 6-7 bln le. Sbb baby still ade byk ruang nak pusing2. 


Then pada 1hb sept mlm tu perut aku dah rase semacam. Aku sbenanye da mcm hilang ingatan ape rasenye sakit nak besalinkan uci dlu. So bila org tanya sakit nak branak ke? Aku xtau nk jwp ape. Hihihi. Pdhal baru je bsalin setahun sbelum tu. Nak bersalinkan wahyu ni aku banyak emosi sikit. 3 ari sebelum tu, arwah nenek aku meninggal. Nak balik kelate mmg takleh la sbb dah sarat sgt. Kang tak pepasal ic anak aku tmpat lahir dalam kete lak. So pepagi 2hb september tu aku ajak Pakyong gi hospital sbb rase lain mcm je perut ni. On the way nak g hospital tu Pakyong ajak gi breakfast tp aku takmo sbb dah rase x sedap perut sgt tp still okay. 


Kitorang sampai kat PAC hospital ampang lebih kurang jam 8.30 pagi camtu. Masuk check suma, doc pegang perut aku die cakap baby awak ni oblique (melintang).. Ish2 lasaknye awakkk wahyu oi. Pastu doc suh aku masuk bilik scan, so confirm wahyu oblique. Bila buat ve aku dah bukak 2 cm. So doc tanye aku, last aku mkn bila. Aku cakap le mlm sbelum tu last mkn kul 8 camtu kot. Then doc kate oklah camtu kita operate awak trus pagi ni so pagi ni awak leh jumpa anak awk. Aku tekebil2 xtau nak jawap ape. Aku text Pakyong time tu dia br nak g breakfast kat cafe hospital. So dia patah balik jumpe aku kat pac. G masuk line mintak2 maaf fefeling jap pastu sign surat. Tukar baju standby nak masuk OT. Tup tup doc suh naik ward dlu tunggu turn sbb nak bg priority kat emergency case. So tekedek2 la ku di tolak ke ward. Then ade sorang doc ni dtg round ward. Dia check perut aku and bgtau baby dah tak oblique so takleh proceed utk czer. Pulak dah. Penat tau mak duk drama air mata takdi. Aku plak biasela emosi tak menentu duk membebel2 tak puas ati sbb tak jd czer. Apehal ko ni aini? Pakyong dtg pujuk aku. Sampaikan bos doc tu pun turun ward sbb nak explain nape takleh proceed utk czer. Kehkehkeh drama sungguh. Dlm sejam lps tu doc yg same dtg lg check perut aku. Dia scan sume then die bgtau yg baby aku oblique balik so mmg takde choice lain melainkan czer jugak. Hehe takpelah dah mmg Allah tentukan mcm tu kan so aku terima je segalanya.

Dlm kul 5 lbh aku di sorong masuk OT. Mintak maaf suma ngn Pakyong mengucap suma then anesthetic cucuk epi blakang aku. Ni 2nd time aku cucuk mnde alah ni. Seriau ttp ade sbb gerun. Tak sakit tp tekejut cam kene renjatan letrik camtu. Doc cubit2 aku dia tanya ade rase tak? Rase mmg ade tp tak sakit. Leh rase org pegang2, goyang2 perut ko tapi tak rase sakit. Alhamdulillah dlm jam 6 lbh camtu anak kedua aku Adiwira Wahyu selamat dilahirkan melalui caesarean. 





Bermulalah pengembaraan aku membesarkan budak berdua yg beza setahun je ni.. Oklah korang, Nanti Kak Enni sambung lagi okayyy!!!!

Thank you for reading this entry! Muah


More tips, recipes, travels.. Follow my

IG : ainismail
Facebook : nurmaizatul aini

2 comments:

  1. Alamak seriauuunya saya due hujung bulan ni kak... :(

    Elly

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takmo seriau seriau lah. InshaAllah semoga dipermudahkan. All the best dik

      Delete