Tuesday 17 February 2015

Ragam anak-anak

Alhamdulillah sudah hampir 3 tahun Allah bagi aku peluang untuk bergelar ibu. Pengalaman yang tak mungkin aku lupa dan sia-siakan. March depan suci dah nak masuk 3 tahun. Aku pun dah start buat survey pre-school yang sesuai untuk suci. Tapi tak rushing sangat lah just tengok2 dulu mana tempat yang sesuai. Anak dara aku sorang ni alhamdulillah setakat ni senang nak jaga. Tak cerewet langsung bab makan. Tinggal lagi perangai suka nangis tu je nak kene kurangkan. Ikut perangai sape lah tu. Kengkadang kat umah kalo 2 beradik ni melalak secara berjemaah memang menguji kesabaran aku betul. Lagi-lagi kalo time tu aku tengah sibuk kat dapur, nak pecah dada ni rasanya.

       
Buah hati aku. Kuat main kuat gaduh kuat nangis. 



Kengkadang aku pujuk. Kengkadang aku biarkan saje. Dorang ni kan time aku sibuk nak uruskan kerja rumah time tu lah dorang nak bergaduh pastu nangis kuat-kuat. Aku ni jap lari ke depan pastu ke dapur pastu gi jemo kain. Dah macam pompuan sewel dah kalo orang tengok. Muahahhaa. Tak complain okay sebab tu memang tanggungjawab aku. Saje nak meluahkan perasaan.



        
         Partner in crime



Wahyu sekarang dah setahun 4 bulan. Lasak bukan main tapi manjer suka nangis. Buat muka kesian tu kepakaran dia. Tu yang selalu buat mak dia cair tak sampai hati nak marah. Tapi kadang-kadang keluar jugak suara mak tiri aku ni. Pastu stress. Kehkehkeh.

Suci lak dah start nak bercakap. Dia tu boleh sebenarnya bercakap tapi still malu-malu. Ayat favorite dia, 

'Maaaa yummy..' Maknanye dia nak makan

'Maaaa water..' Maknanye dia nak air masak

'Maaaa shushu...' Maknanye dia nak susu

'Maaaa cookie...' Maknanye die nak biskut

'Maaaa keropets..' Maknanye die nak makan keropok

'Maaaa takuttt takuttt..' Maknanye dia takut especially tengok kartun yang dia tak suka.

'Baby dont cry..' 
'Baby jangannnnnn...' Hahha kalo kene kacau ngan adik.
'Baby goooooo' 

Macam-macam ler lagi ada yang aku paham ade yang tidak. Tapi aku perasan suci dari dia umur setahun dia suka main flash cards. So aku and pakyong selalu belikan dia flash cards dan buku. So far ade beberapa buku yang dia dah habis baca. Paling dia suka animal book. Ipad aku bagi jugak tapi ade hadnya. Aku takmo hidup dia semata-mata dengan ipad jer. 


    




       





Mama antekk tak topi wawu..? Hahahaha. Macam macam la korang. Sakit jantung aku. 


No comments:

Post a Comment