Thursday 19 March 2015

Suci operate telinga Part II

Alhamdulillah lepas proses toreh tu (sorry aku tak tau medical term ape pasal toreh tu) suci nampak makin okay dan sihat. Operation untuk tutup lubang tu still tak dapat buat selagi umur suci belum 2 tahun. Time tu umur dia baru setahun 8 bulan.

Beberapa minggu sebelum suci masuk 2 tahun, again dia kena lagi infection tu. So doctor decide untuk terus buat pembedahan bagi menutup lubang kecil pada telinga suci. Kitorang masuk ward hari khamis, dan pembedahan dijadualkan pada jari jumaat. 


Pagi tu suci dah start kena puasa. Just boleh minum air ribena je sekotak.

Dalam jam 2 ptg, suci di bawa ke bilik pembedahan. Aku masuk sampai dalam. Temankan suci sehingga lah suci di'tidurkan'.. Doctor bius suh aku kisskan suci before keluar. Menjejeh air mata aku ni tau tak. Aku kan drama swasta tv3. Tunggu kat luar. Doctor cakap operation tu ambik masa dalam sejam lebih je. Tapi 2 jam lebih still tak siap-siap lagi. Aku mula lah cam ayam berak kapur. Jap bangun jap duduk. Alhamdulillah tak lama pastu settle. Doctor suh aku masuk dalam. Masuk-masuk tengok suci baru sedar dari bius and tengah nangis. Ambik dia and bawak masuk ward. 


Sejam lepas pembedahan. Suci dengan Papa. Suci still lalok lagi dengan ubat bius.





Kitorang berkampung dekat seminggu lebih jugak kat hospital. Sebab doctor nak monitor luka suci sampai baik. Terima kasih banyak-banyak aku ucapkan pada Datuk Dr. Solahudin dan nurse di ward kanak-kanak Kpj Tawakal. Tetiap ari dorang tolong cucikan tempay operate suci. Main dengan suci. Jasamu ku kenang.. 

Alhamdulillah sekarang Suci dah sihat dan pulih sepenuhnya.. Syukur padaMu Ya Allah.



Preauricular cysts, pits, fissures, and sinuses are benign congenital malformations of the preauricular soft tissues first described by Van Heusinger in 1864. Preauricular pits or fissures are located near the front of the ear and mark the entrance to a sinus tract that may travel under the skin near the ear cartilage. These tracts are lined with squamous epithelium and may sequester to produce epithelial-lined subcutaneous cysts or may become infected, leading to cellulitis or abscess.

Simple preauricular cysts should not be confused with first branchial cleft cysts. Branchial cleft anomalies are closely associated with the external auditory canal, tympanic membrane, angle of the mandible, and/or facial nerve. Misinterpreting a first brachial abnormality for a simple sinus tract may place the unsuspecting physician at risk for damaging the facial nerve, incompletely excising the lesion, or both.
Patients identified with preauricular pits or cysts should be examined for other congenital anomalies.



2 comments:

  1. Salam. Saya nak tanya pasal kos pembedahan dan insurans apa yg ambil utk anak? Post sebelum ni kata insurans tak cover kan? Boleh tau company insurans mana? Anak saya skrg ni mcm ni juga. Dia ada lubang kecil ni dan bengkak.

    ReplyDelete
  2. Sy pun nakntanya benda yg sama

    ReplyDelete