Sunday 22 March 2015

Resipi Ayam Penyet Simple Dan Tutorial

Tempoh hari aku dah kebuntuan nak masak ape untuk dinner. Malam sebelum tu pakyong ade belikan beberapa ketul ayam. So pikir punye pikir, nak try buat ayam penyet lah. Sebab lauknya pun simple. Just gorengkan ayam and buat sambal je. Makan dengan nasik pepanas.  So try google a few recipes. Tapi banyak yang complicated sangat. So aku pun decide untuk buat resipi sendiri je. Jadinya if resipi yang aku tepek kat sini tak mengikut piawaian korang, harap maaf lah yer. Aku cuba buat sesimple yang mungkin...


Nasik Ayam Penyet Mommasuci








Mula-mula, rebus ayam dahulu. Letak seketul perencah ayam knor atau serbuk perasa kegemaran korang. Buh garam pun shud be no problem. Rebus jangan lama sangat. Dalam 10-15 minit gitu. Ade sesetengah orang, stok ayam tu dorang buat masak ngan nasik. Tapi aku suka ayam penyet yang makan ngan nasik putih je. Jadi stok ayam tu aku buat sup untuk hirup-hirup.




Sementara tunggu ayam yang direbus, panaskan kuali. Letak minyak sikit and goreng tomato, cili merah dan cili padi

Bahan-bahan untuk sambal

- tomato 2 bijik di potong kasar
- cili besar merah 4 biji potong 3
- cili padi 5 biji ikut kepedasan korang nak

Goreng sehingga semuanya empuk. Letak gula dan garam ikut selera korang. 





Masukkan tomato dan cili yang telah digoreng tadi. Tumbuk-tumbuk manja je. Sebab aku suka bila makan sambal tu tomato tak hancur sepenuhnya. Eh paham ke tidak ayat aku ni. Cam pelik je. Hahaha. Lantak situ. Then kalo korang suka sambal yang masam-masam, bolehlah perah sebijik limau. Tapi aku tak guna limau pun sebab buah tomato tu dah masam. Lagipun pakyong tak suka masam-masam sangat. 





Ok camni lah rupanya sambal tomato yang telah siap di goreng dan tumbuk. Buh lam peti dulu sementara nak tunggu makan karang.





Bahan-bahan untuk perapan ayam penyet

- bawang kecil 3 biji
- kunyit hidup seinci
- halia seinci
- serbuk kari ikan / ayam
- garam 

Semua bahan-bahan diatas korang blend sampai lunyai. Eh lumat. 


Ayam yang direbus tadi korang angkat dan tos kan. Kemudian perap dengan bahan-bahan blend tadi. Aku perap lebih kurang 9 jam. Terpulangla kalau nak perap 1-2 jam pun takde masalah.



Ayam yang telah siap diperap, aku celupkan dalam telur, kemudian celup dalam tepung beras then boleh terus goreng. Nanti ayam korang akan rase rangup-rangup cam ayam penyet kat kedai AP tu. 




Goreng dalam minyak yang banyak dan panas. Api jangan kuat sangat nanti hitam hangus ayam korang. Kekekee.



Ok siapp dan sedia untuk dimakan dengan nasik panas. Buh kicap manis sikit, pergh makan la korang sampai kenyang! 


No comments:

Post a Comment