Saturday 7 March 2015

Resipi Asam Pedas & Tutorial

Salam semua.

Macam biasa resipi yang aku share kat sini mesti resipi yang simple dan versi aku. so resipi aku biasa-biasa je. takde yang luar biasa. aku tak reti masak gempak gempak jadi janganlah korang gelakkan aku ya.






Asam Pedas Simple







Bahan-bahan kisar

- bawang merah 4-6 biji (lagi banyak lagi bagus)
- halia seinci
- cili kering 10-15 tangkai
-kunyit hidup seinci
-bawang putih 3-4 ulas


Bahan-bahan lain

- bendi
- serbuk kari ikan
- daun kesum
- asam jawa
- garam
- gula



cili kisar








ikan kembung yang telah dibersihkan. selain ikan kembung, boleh gunakan ikan merah, pari, tenggiri, mayong...dan lain-lain.





blend bahan-bahan bersama sedikit air. nak tambah rempah jintan manis pun sedap.





serbuk kari ikan dah habis, so kari daging pun boleh. letak sikit jer.




asam jawa



cara-cara memasak







ohh kuali aku memang sengaja aku bagi hitam camni. petua nak sedapkan makanan. hahahaha ok aku tifuuu...





masukkan bahan kisar. tumis sampai naik bau.







gaul sehingga sebati





next masukkan cili kisar tadi, serbuk kari dan garam gula.












masukkan air asam jawa






setelah kuah sebati, masukkan ikan ikaman.






masukkan bendi. kalau ade terung, boleh masukkan terung.






langkah terakhir masukkan daun kesum. pastu boleh la adjust ikut selera anda. nak manis ke nak masam ke.






ok siappp! boleh hidang bersama-sama telur masin, pasti meletup!

No comments:

Post a Comment