Thursday 2 August 2012

Sharing is caring : morning sickness

Assalamualaikum,


Morning sickness atau dalam bahasa melayunya kesakitan pagi (huehue,bajet lawak la konon) biasenye terjadi pada ibu-ibu diawal mengandung. Tapi ade jugak yang mengalami morning sickness dipertengahan / hujung mengandung. Malahan lebih kesian bile ade ibu mengandung yang kene morning sickness ni from da beginning until deliver.


"...Morning sickness: Nausea and vomiting of pregnancy.
Morning sickness is a misnomer, because it can occur at any time of the day (though not at night during sleep) and it is not a sickness. It is a normal characteristic of early pregnancy.


Morning sickness is now believed to be a good thing since it appears associated with a reduced risk of miscarriage and a greater chance that the pregnancy will have a healthy outcome..."
- Courtesy of medicineNet.com.




Based on my experience, i got morning sickness during my 2nd months of pregnancy. Dulu aku slalu duk tgk kat tv, asal ngandung je mesti muntah-muntah. Apo kono eh~


Bila kene batang hidung sendiri baru aku paham macam mane seksa nak harung morning sickness ni. Masa awal mengandung aku takde sebarang problem. Kesihatan alhamdulillah tip top. Masuk je bulan kedua, terjadilah peristiwa "sakit pagi" ni.


Morning sickness ni dia tak sama. Maksud aku, lain orang lain jenisnya, lain padang lain belalangnya.


Ni aku punya ;


-> tak boleh bau nasik baru masak


Ni paling kronik yg aku alami. Nasik yg baru-baru masak dari periuk tu kalo aku hidu wap dia jawapnye baik ko suh aku tido je lam toilet. Mmg aku muntah dgn gilang gemilang. Rupenye mak mertua aku time peknan kat hubby aku dulu pun camtu jugak. Hoho, mane tak tumpah kuah kari kalau tidak ke roti canainya (ape aku merepek nih?!)


-> kena paksa makan & minum


Sebelum pregnant, aku adelah foodlover no 1 in da world. Batu kayu je aku x makan. TETAPI sewaktu awal mengandung, aku mmg takde nafsu utk makan. Bayangkan, utk makan roti sekeping, aku mengambil masa dari cheras - akleh - office CIMB HQ, utk menghabiskan roti tersebut. Sekeping okay! 4 suap nasik kukus ayam dara aku habiskan dengan linangan airmata (sebab kene paksa makan oleh suami)


-> berat turun mendadak


Sewaktu awal-awal kene morning sickness, i lost my weight about 4kg in a week! Pastu berat aku dah tak brape nak naik. Last2 naik jugak.


-> evening sickness


Aku jarang muntah-muntah waktu pagi. Biasenye waktu petang ke malam.


Jadi korang kene la tahu ape yang korang alah. Supaya korang tak teruk sangat vomit. Sebab nanti kesian kat baby dalam perut takut tak cukup nutrisi. Avoid makan atau tgk makanan/minuman/ape sahaja yang akan membuatkan korang mual/loya.


Lagi 1, aku suggestkan korang minum susu enfamama. Siryes bagus susu tu. ade setengah2 org tak lalu nak minum susu sebab muak. Tapi bagusnya enfamama ni dia ade banyak flavor like vanilla & chocolate. Fave aku waktu awal peknan dulu adelah coklat tapi bila dah last2 aku suke pulak kat vanilla tuh. Susu ni bagus untuk perkembangan bayi.


Aku cadangkan kalo morning sickness korang tu makin teruk, better u go n see ur gynae. Drg ade ubat utk tahan muntah. Pastu kalo time aku dulu alu suke minom jus epal hijau kasturi (satay station punya tebaekk) & jus oren. Sbb bila masam2 ni leh kurangkan loya. Tp jgn amalkan slalu sbb kalo masam2 sgt x elok sgt for fetus. Masam kan contain lots of acid.


Paling penting kene jaga diri elok-elok. Selalulah amalkan surah yusof & surah maryam.


Bila dah bersalin, rindu nak perut buncit (mengandung) lagi~!


tehehehe~


Gambar ni time aku kene morning sickness yang teruk so hubby slalu kene bawak jalan-jalan ambik angin. He's so sweet~


1 comment: